Navigacijos rungtis paprastai

Jei nesate dalyvavę ULO varžybose, tuomet šis pristatymas kaip tik jums. Paprastais žodžiais aprašome navigacinės rungties esmę ir pagrindinius šios rungties aspektus.

Norime paraginti visus pilotus, ir naujokus, ir senai skraidančius, atvykti į Lietuvos Taurės varžybas ir sudalyvauti jose jei ne dėl galutinio rezultato, tai dėl savęs, įsivertinti savo gebėjimus ir juos tobulinti.

Registracijos anketą rasite čia.

Barysių etapo programą rasite čia.

Navigacinei rungčiai pasiruoškite šias priemones:

  1. Ploną markerį (raudoną ir juodą) (0,5 mm)
  2. Liniuotę
  3. Skaičiuotuvą
  4. Patogų laikrodį su dideliais skaičiais

Paprastoje navigacijos rungtyje yra trys pagrindinės užduotys, kurios bus vertinamos taškais:

  1. Skristi visą žemėlapyje nubrėžtą maršrutą nenukrypstant nuo kurso daugiau kaip 250 metrų;
  2. Skristi visą maršrutą pastoviu greičiu žemės atžvilgiu;
  3. Skrendant, pagal duotas nuotraukas, rasti objektus ant žemės ir žemėlapyje atžymėti jų vietą.

Paprasčiausia navigacijos rungtis varžybose atrodo taip. Tad jums reikia perskristi visą raudai pažymėtą maršrutą, nenukrypstant į šonus daugiau kaip 250m.

Kaip teisėjai tai sukontroliuoja?

Pirmiausiai, skrydžio metu jūs turite GPS sekiklį (GPS tracker). Teisėjai po rungties iš tracker‘io nuskaito jūsų skristą maršrutą ir tuomet gali jį sulyginti su užduoties maršrutu. Noriu atkreipti dėmesį, kad vertinamas ne visas jūsų skristas maršrutas, o atsitiktinai paimti maršruto taškai, dar vadinami „paslėptais vartais“ („hidden gates“). Prieš rungtį jums pasakoma kiek tokių vartų bus, tačiau nepasakoma kuriose vietose tie vartai yra. Todėl jūs natūraliai turite laikytis užduoto maršruto, kad „neprašauti“ pro paslėptus vartus.

Teisėjai visą jūsų maršrutą mato taip, kaip paveiksliuke dešinėje. Vizualiai yra tikrinama, ar jūsų skridimo trajektorija (mėlyna linija) pataikė į vartus. Vis dažniau teisėjai naudoja programinę įranga, kuri tiksliai nustato jūsų rezultatą be žmogaus pagalbos. 

Už kiekvienus „pataikytus“ vartus jūs gaunate taškų. Jei kas nors jūsų sportavote orientacinį sportą, tai ši užduotis yra labai panaši. Jūs turite sekti maršrutą žemėlapyje ir sugretinti jį su realiu žemės vaizdu, stebėti orientyrus (upes, pamiškes, miestelius, ežerus, bažnyčias ir pan.) ir tokiu būdu nenukrypti nuo duoto maršruto. Pastabumas, susikaupimas ir orientavimasis čia yra labai svarbu. Noriu atkreipti dėmesį, kad kuo greičiau ir kuo aukščiau skrendate, tuo yra didesnė tikimybė, kad „prašausite“. Navigacija nėra greičio varžybos. Todėl turite pasirinkti tokį greiti, kad galėtumėte stebėti ir sekti žemės orientyrus.

Kiekvienas orlaivis turi greičio prietaisą ir jūs visuomet sekate savo greitį oro atžvilgiu. Tačiau greitis oro atžvilgiu, kaip žinia, nesutampa su greičiu žemės atžvilgiu. Jūsų tikslas yra išlaikyti pastovų greitį žemės atžvilgiu viso skrydžio metu. Lengvoji dalis yra ta, kad tą greitį jūs patys deklaruojate teisėjams ir galite jį pasirinkti kokį norite.

Vėlgi, kaip teisėjai kontroliuoja ir išmatuoja, ar jūs skridote deklaruotu greičiu?

Pradėkime nuo to, kad kiekvieno dalyvio pakilimo laikas ir starto taško kirtimo laikas yra iš anksto žinomi ir pranešti varžybų dalyviams.

Toliau, GPS tracker‘is kartu su jūsų skrydžio koordinačių taškais surašo ir jūsų laiką kiekviename fiksuotame taške (paprastai taškai fiksuojami kas 1 sekundę).

Teisėjai žinodami jūsų starto laiką ir jūsų deklaruotą greiti, paskaičiuoja kada jūs turite būti bet kuriame maršruto taške. Pavyzdžiui, jei jūsų deklaruotas greitis yra 100 km/val., jūsų starto laikas yra 13:15 val., o viso maršruto ilgis 50 km, tai finišą jūs turite kirsti lygiai 13:45 val.

Gera žinia yra ta, kad teisėjai nevertina absoliučiai kiekvieno jūsų praskristo taško. Vertinama atsitiktinai parinktuose maršruto taškuose. Tie taškai vadinami „Laiko vartais“ („time gates“). Dalyviams nėra pranešama kur tie vartai yra, tačiau pranešama kiek tokių vartų visame maršrute yra. Kaip ir „paslėptų vartų“ atveju, jūs turite kirsti tuos vartus, kad gauti už juos taškų. Tačiau be to, kad jūs kertate tuos vartus, juos kirsti turite tiksliai tuo laiku, kuris yra paskaičiuojamas pagal jūsų deklaruotą greitį. Vėl pavyzdys: jei jūsų starto laikas yra 13:15 val., jūsų deklaruotas greitis yra 100 km/val., o „laiko vartai“ yra 20-ame kilometre, tai jūs tuos vartus turite kirsti lygiai 13:27 val., nes 20 km atstumą jūs turite nuskristi tiksliai per 12 min. Už pavėluotą ar per ankstyvą vartų kirtimą jūs gausite baudos taškų.

Kaip išlaikyti pastovų greitį žemės atžvilgiu neturint GPS imtuvo (juo naudotis negalima, nors jei ir būtų galima, jis ne daug padėtų)? Skirtingi pilotai turi skirtingas taktikas. Tačiau pagrindinė taktika yra tokia, kad jūs turite visą maršrutą susižymėti kas 1 min.

Aš asmeniškai susižymiu kas minutę, kiti susižymi kas 2 ar kas 5 minutes, kaip kam patogiau. Čia svarbiausiai yra žinoti, kokiu laiku jūs turite būti konkrečiame maršruto taške. Jei vėluojate – didinate greitį, kol „pasivejate“, jei vėjas jums pučia į uodegą – lėtinate greitį (saugiai!).

Turėkite su savimi gerai matomą, patogų laikrodį, kurį prieš varžybas susiderinkite su teisėjų laikrodžiu.

Būtent maršruto susižymėjimas kas tam tikrą laiką ir yra vykdomas pasiruošimo rungčiai metu. Kaip tai yra padaroma ant žemėlapio? Reikia suskaičiuoti, kokį atstumą jūs nuskrisite per 1 minutę (arba per kitokį laiko tarpą) ir perskaičiuoti tą atstumą į žemėlapio mastelį. Pavyzdžiui:

  • jūsų deklaruotas greitis yra 120 km/val.
  • žemėlapio mastelis 1:200 000 (1 cm – 2 km).
  • Per 1 minutę jūs nuskrendate 2 km, o tai atitinka 1 cm žemėlapyje.
  • Todėl visą maršrutą jūs turite sužymėti kas 1 cm ir surašyti laiką, kada turite būti tame taške.

Tokiu būdu skrydžio metu jūs galite operatyviai reaguoti į savo greičio žemės atžvilgiu pokyčius ir atitinkamai daryti korekcijas. Noriu atkreipti dėmesį, kad baudos yra skaičiuojamos už kiekvieną pavėluotą/paskubėtą sekundę.

Prieš rungtį jūs gausite A4 dydžio lapą su aštuoniomis nuotraukomis.

Žemės objektų radimas pagal duotas nuotraukas – atidumo reikalaujanti rungtis. Keli patarimai:

  1. Kuo greičiau skrendate, tuo sunkiau rasti ir teisingai atžymėti objekto vietą žemėlapyje.
  2. Kuo aukščiau skrendate, tuo sunkiau pastebėti objektus žemėje.
  3. Teisėjai nuotraukas daro iš 1000 pėdų aukščio, maršruto kryptimi, 30º kampu į žemę.  Todėl norint pastebėti nuotraukas, daugelis pilotų skrenda 1000 – 1500 pėdų aukštyje. Tačiau jūs pats turite nuspręsti, koks aukštis jums yra saugus!
  4. Pasiruošimo rungčiai metu, nuotraukas susikarpykite ir suskirstykite grupėmis pagal tokius požymius: miestelių nuotraukos, nuotraukos su ežerais, nuotraukos su pamiškėmis, nuotraukos su sankryžomis. Tas nuotraukų grupes patogiai prisiklijuokite ar pritvirtinkite savo kabinoje.
  5. Nuotraukos – aiškūs objektai žemėje, tokie kaip bažnyčios, sankryžos, pusiasaliai/salos ežere ir pan. Tie objektai žemėje yra ant jūsų maršruto linijos arba visai šalia jos.
  6. Radę objektą ant žemės ir atžymėję jo vietą žemėlapyje, perbraukite nuotrauką markeriu arba ją visai nuplėškite.

Jei turėsite klausimų – rašykite federacijos Facebook paskyroje žinute https://www.facebook.com/Ulopflt/